Reference: Kamenný most v Římově je připravený na další století provozu
29. 04. 2020

Reference: Kamenný most v Římově je připravený na další století provozu

Na vzhledu historického kamenného mostu v Římově se za posledních 150 let nepodepsaly jen povětrnostní podmínky, ale i dopravní provoz. Jihočeský kraj se tedy rozhodl mu jeho zašlou krásu vrátit a produkty z portfolia MAPEI u toho nesměly chybět.

Most přes řeku Malši mezi Římovem a Dolní stropnicí, byl odjakživa důležitou součástí silnice z Třeboně do Římova. Původně dřevěný most byl na jaře 1868 prohlášen za nebezpečný a jeho rekonstrukce byla nevyhnutelná. Stal se z něj tedy most kamenný, otesaný kamennými deskami a s povrchem vyztuženým betonovým potěrem. První povozy se pak po novém tříobloukovém mostě mohly projet už na podzim stejného roku.

Víte kolik stojí kamenný most? Stavbu zadalo českobudějovické okresní zastupitelstvo v roce 1868 Matěji Soukupovi z Mirkovic, který ji provedl za necelých 8.000 zlatých.

Od koňských spřežení po dnešní automobily

Za 150 let své existence byly koňské povozy nahrazeny automobily a nákladními auty, které se na stavu mostu společně s povětrnostními podmínkami značně podepsaly. Bylo na čase most opět oživit a opravit. Výběrové řízení na rekonstrukci římovského mostu vyhrála společnost K-building a na jaře 2019 rovnou začala s opravami. S K-building spolupracujeme už několik let, a tak není divu, že si nás pozvali i k této zakázce.

Opravený kamenný most v Římově
Most v Římově se po 150 letech konečně dočkal rekonstrukce

Problém nebo výzva?

Díky své bohaté historii, patří římovský most mezi památky. Aby byl během oprav zachován jeho historický ráz, bylo potřeba vše konzultovat s památkáři, kteří měli jasnou podmínku – použité materiály nesmějí obsahovat cement. Pro MAPEI žádný problém! Po zkušenostech s opravou Karlova mostu nebo italské opery La Scala, jsme doporučili použít už ověřený bezcementovým sanačním systémem MAPE-ANTIQUE , který splňuje všechna přísná opatření spojená s rekonstrukcí historických staveb.

Podívejte se, jak se systém Mape Antique pro sanaci vlhkého zdiva používá.

Nejdřív musí všechno pryč

Po schválení použitých materiálu řemeslníci z mostu nejprve odstranili starou asfaltovou vozovku a z boků mostu mechanicky otloukli poškozený kámen. Teprve po odstranění všech poškozených částí se začalo s opravami. Boční strany mostu byly ošetřeny už zmíněným bezcementovým sanačním systémem MAPE-ANTIQUE a na části, které jsou v přímém kontaktu s vodou, byla použita zátěžová sanační malta MAPEGROUT T60. Na zbylé části jsme doporučili aplikovat speciální difúzní silikátové nátěry SILEXCOLOR PITTURA, které povrch ochrání před nepřízní počasí i posypovou solí. Na závěr už jen stabilizační beton, nový asfalt, ošetřit výztuže nanonátěry a most byl na podzim 2019 připravený přivítat první řidiče.

Opravený kamenný most v Římově
První řidičí se po novém mostě mohli projet už na podzim 2019

Celková oprava dopadla na výbornou, a to nejen díky kvalitní materiálům MAPEI, ale i díky poctivé práci K-building, kteří dodrželi veškeré doporučené postupy. Pamatujte, že základem každé stavby, která si má zachovat svou funkci a krásu minimálně 150 let, je vždy kvalitní stavební chemie a my v MAPEI jsme připraveni vám s tím pomoci.

Reference: Kamenný most v Římově je připravený na další století provozu

Sledujte náš